

3500 kg hengervekt, 1000 kilo nyttelast. Hvordan skal en elektrisk arbeidsbil kunne måle seg med den rå kraften som finnes i dieselutgaven av Isuzu D-MAX? Akkurat like godt, skal vi tro Jonas Lyng Nilssen i e-Motive Technology.
– Bilen har vist seg å være veldig stabil og driftssikker, selv med lange dager, tung last og krevende forhold. Det som kanskje har imponert mest, er kraftleveransen – den har rikelig med moment, og den trekker jevnt og kontrollert, også med full henger på rundt 5,5 tonn til sammen.

Det norske selskapet e-Motive Technology tester prototyper og pre-produksjonsbiler for bilfabrikanter over hele verden. De tester bilen under alle forhold og på alle underlag for å gi produsentene tilbakemelding på hvordan bilen fungerer, og avdekke eventuelle feil som må utbedres før bilen kommer ut i markedet.
Jonas har hatt ansvaret for prosjektet med Isuzu D-Max EV. Bred kjøreerfaring og teknisk forståelse er viktige egenskaper om man skal komme med kvalifiserte tilbakemeldinger til bilfabrikanter. Foruten testsjåfører består teamet fra e-Motive Technology av ingeniører og teknikere.

e-Motive Technology har kunder fra hele verden, og det er flere grunner til verden ser til Norge mens nye bilmodeller tar form og skal utvikles.
– Norge er et perfekt sted å teste biler, spesielt elbiler. Vi har et veldig godt ladenettverk, og det er også viktig for produsentene å kunne teste bilen på en stor variasjon av ulike ladeprodusenter. Klimaet her er veldig attraktivt for testing – vi får både kalde vinterforhold og varierende vær, som er supert for å se hvordan bilene fungerer under ulike forhold, forteller Jonas fra e-Motive Technology.

Det er ikke lite Isuzu D-MAX EV har vært gjennom før den når norske kunder, som er avhengig av bilen for å utføre arbeidet sitt.
I månedsvis har bilen rullet nesten hele døgnet gjennom ulike årstider, geografi og underlag. Testrutene består av asfalt, grus, landevei, stigninger, off-road og motorvei.
Bilen har ofte hatt to ladestopp per skift, både ladekurver, hastighet og hvordan bilen takler hyppig hurtiglading meldes tilbake til fabrikk.

Mye av testingen er gjennomført med tillatt vogntogvekt på rundt 5,5 tonn. For at bilen skal kunne trekke tungt og langt er noe av den viktigste grunnen til at folk velger Isuzu i utgangspunktet.

– Det er faktisk der bilen har imponert oss mest. El-motorene leverer moment umiddelbart, så den drar i gang henger og last uten problemer. Selv i bratte bakker eller på dårlig underlag holder den stabilt grep, og firehjulstrekket jobber sømløst.
Helt lik kan vel ikke kjøreopplevelsen være med og uten henger?
– Du merker selvfølgelig at den går litt roligere i oppoverbakker når lasten er så tung – det er helt naturlig – men den holder farten jevnt og trekker trygt hele veien. Det føles aldri som den sliter, og du får fortsatt en veldig stabil og kontrollert opplevelse bak rattet, forklarer Jonas.

Isuzu D-MAX EV er klar for norske veier, og de som velger bilen kan være trygg på at bilen takler norske forhold. Og e-Motive Technology kan berolige de potensielle kundene som syns det er skummelt å bytte ut diesel med elektrisk motor.
– Selv om dette er en elbil så føles den på mange måter som den klassiske Isuzu D-MAX vi kjenner fra før – bare med eldrift. Den har den samme robuste og solide følelsen, og du merker at Isuzu har beholdt mye av karakteren til bilen. Jeg tror mange som er vant til å kjøre D-MAX med motor, kommer til å like at overgangen til el-pick-up faktisk ikke føles så stor. Samtidig får du fordelene med el-drift – stille kjøring, umiddelbart moment og en veldig jevn kraftleveranse.
