Redningsselskapet må komme helt frem til der veien tar slutt og havet starter – uten forsinkelser. Derfor kjører de den kraftige og robuste pickupen Isuzu D-Max.
Redningsselskapet har 7000 oppdrag i året, og noen ganger teller sekundene. Da nytter det ikke å stå fast på en gjørmete vei eller å måtte sette igjen hengeren fordi den siste kneika blir for bratt.
Derfor har de inngått en samarbeidsavtale med Isuzu, AVIS og Arctic Trucks som har gitt dem ti Isuzu D-Max AT35. Kjøretøy som er tyngre og kraftigere enn bilene de hadde før.
– Trekkraften, svarer regionleder Erik Knudsen i Redningsselskapets region Sør-Øst når vi spør ham hvorfor de har valgt akkurat den bilen.
Isuzu D-Max har 3500 kilo hengervekt, og med 1000 kilo nyttelast, er den godt rustet til å få frem kritisk materiell.
– Selvfølgelig er det viktig å nå frem – ofte til vanskelige steder – med tungt utstyr under redningsaksjoner. Men mye av det vi driver med er forebyggende arbeid. 30 000 barn går gjennom en eller annen forebyggende aktivitet i vår regi hvert år. Mange av kursene innebærer at barna skal i vannet, og da har vi med oss en henger full av tunge våtdrakter, sier regionleder Knudsen.
Avdelingen han leder arrangerer også sommerskoler og seilaser – og avholder båtførerprøver. Aktiviteten foregår over hele landet, og de er avhengige av effektiv transport – med mye utstyr. Da kommer det godt med at Isuzu D-Max også er komfortabel å kjøre langt med, og at det er en sikker og trygg bil. – Dessuten ser den kul og tøff ut. Det har også betydning når Redningsselskapet skal profileres, påpeker Knudsen.
Redningsselskapet har bestått i mer enn 130 år og visjonen er at ingen skal drukne. Oppgaven er å redde liv, berge verdier og drive forebyggende aktiviteter.
Selskapet er bygget opp som en humanitær medlemsorganisasjon med 120 000 medlemmer.
Noen ganger står det om livet, men de fleste oppdragene dreier seg om tau i propellen, motorstopp eller grunnstøtinger. Som medlem har du rett til tre timers fri assistanse på sjøen og i uthavn opptil fire ganger i året. Og når du er på sjøen, er alltid Redningsselskapet i nærheten.
Redningsselskapet har mange frivillige som jobber både på land og på sjøen. Å jobbe på sjøen er mest populært, og flere steder i landet er det lange ventelister. Alle starter som aspiranter, uavhengig av om du har noe maritim erfaring fra før eller ikke. Så kan du gå videre til å bli matros, bestmann og til slutt fartøysjef.
– Vi er nøye med utvelgelsen og kan velge blant mange bra folk. Motivasjonen er det viktigste - og egnethet. Vi er et båtfolk og mange har en sterk motivasjon for å hjelpe andre på sjøen, sier Knudsen.
For å utføre alle oppdragene har Redningsselskapet 59 redningsskøyter fordelt langs hele kysten og på Femunden og Mjøsa. Selskapet er en viktig del av den nasjonale beredskapen og tar seg av 70 prosent av alle redningsoppdragene.
I tillegg har selskapet en rekke mindre fartøyer som robåter, seilbåter, vannskutere og mindre hurtiggående fartøyer. Disse kan det ofte være nødvendig å frakte med båthenger på land og da trenger de også den kraftige trekkraften til Isuzu D-Max AT35.
– Det er fjerde år vi har denne typen biler. De er lette å manøvrere, selv på trange veier og snuplasser ut mot kysten. Dette er en god bruksbil som passer perfekt til det behovet vi har, sier regionleder Erik Knudsen.