Redningsselskapet har kjørt Isuzu D-MAX Arctic Trucks i tre år, og velger nå å skifte til den helt nye utgaven. Med rå kraft, lavere forbruk og klasseledende sikkerhet, har Kongen av pickup vært en salgssuksess siden lansering i januar. – Også er det skikkelig tøffe biler, understreker Erik Knudsen i Redningsselskapet.

– For å redde liv på sjøen er forebyggende arbeid også viktig. Derfor er en stor del av vårt oppdrag å reise rundt for å møte folk, sier Erik Knudsen, regionleder i Redningsselskapet.

I slike møter handler det om å tiltrekke seg oppmerksomhet, noe de tøffe Isuzu-pickupene har vist seg å gjøre. Sammen med store og små båter er bilene effektive trekkplaster, når målet er å snakke med folk om sikkerhet på sjøen.

– Jeg skal ikke legge skjul på at dette er tøffe biler, som hjelper oss å komme i kontakt med «unger i alle aldre» på en god måte, fortsetter Knudsen.

Tar sikkerhet på alvor

Isuzu har i flere perioder vært Norges mest solgte pickup, og med nye D-MAX er standarden løftet merkbart. 2021-modellen har et helt nytt karosseri, men også moderne sikkerhetsutstyr som LED-lykter, autobrems, filholder og blindsonevarsel er nå på plass. I tillegg har D-MAX flere airbager enn mange nye personbiler, og har som en av få pickuper oppnådd fem stjerner i kollisjonstesten Euro NCAP. Dermed er dette den sikreste pickupen i klassen.

– At Isuzu tar sikkerheten på alvor var viktig for oss da vi bestilte de fem nye bilene, sier Erik Knudsen.

Redningsselskapet har nemlig kjørt D-MAX i Arctic Trucks-utgave i tre år allerede, men velger nå å skifte til den nye modellen, i en samarbeidsavtale de har med Avis og Isuzu Norge.

At Arctic Trucks leverer kvalitet som er anerkjent av Isuzu, har gjort disse bilene attraktive for en bred kundegruppe. Drammens-firmaet leverer ombygde D-MAX pickuper til alt fra eventyrlystne privatpersoner til håndverkere, entreprenører, kraftselskaper, forsvaret – og altså Redningsselskapet.

Ny og effektiv dieselmotor

Redningsselskapet har et bevisst forhold til miljø og bærekraft. Derfor ble den nye og svært effektive dieselmotoren i Isuzu D-MAX også notert som positivt.

– Blant biler av denne typen er dette minst mulig utslipp. Til vårt bruk er fremdeles en effektiv dieselmotor det mest miljøvennlige, sier Knudsen.

Her spiller også de store avstandene i vårt langstrakte land inn.

Kvalitet hele veien

Veistandarden er variabel rundt omkring i landet, enten man ferdes på småveier langs Mjøsa, eller langs kysten.

– Vi driver forebyggende aktiviteter rundt hele kysten. Ofte er det vanskelig å komme til for å sette ut og ta opp store båter. Da er vi avhengig av biler med god fremkommelighet og stor trekkraft, som en ombygd Isuzu, sier Knudsen.

I tillegg til tunge jobber som sjøsetting, er altså møter med mennesker av betydning når Knudsen og kollegene er i felt. Da skal Redningsselskapet være en troverdig og pålitelig aktør:

– For oss i Redningsselskapet er kvalitet viktig, og disse bilene er kvalitet. D-MAX-pickupene fra Isuzu er avgjørende for de hundrevis av oppdrag vi gjør i hele landet, avslutter Erik Knudsen.