For femte år på rad velger Redningsselskapet Isuzu D-Max Arctic Trucks 35 til sine oppdrag langs norskekysten, gjennom en samarbeidsavtale mellom Isuzu Norge, Avis og Redningsselskapet. Forrige uke ble til sammen ti Isuzu D-MAX Arctic Trucks 35-biler utlevert til våre helter langs kysten.

I tillegg til å redde liv på sjøen, foregår også mye av Redningsselskapet sitt arbeid på land. Ved å reise rundt i landet jobber de med forebyggende arbeid mot store og små, og møter daglig mennesker over hele landet. Da er det viktig med pickuper som har god fremkommelighet i alle typer terreng, og kan fylles med alt av nødvendig utstyr.

Når Isuzu da leverer rå hengervekt på 3,5 tonn, 1 tonn hengervekt og klassens høyeste sikkerhetsnivå, var valget enkelt.

– At Isuzu tar sikkerheten på alvor var viktig for oss da vi bestilte de ti nye bilene, sier Erik Knudsen, regionleder i Redningsselskapet. Han har samarbeidet med Isuzu Norge og Avis i flere år.

Forrige torsdag ble hele 10 stk. nye Isuzu D-MAX Arctic Trucks 35 utlevert til Redningsselskapet på deres hovedkontor i Horten. Bilene skal stasjoneres langs kysten fra Oslo, via Sørlandet, opp langs Vestlandet og opp til Trøndelag.

Isuzu har i flere perioder vært Norges mest solgte pickup, og lanserte en helt ny utgave i fjor. Den nye modellen har et helt nytt karosseri, men også moderne sikkerhetsutstyr som LED-lykter, autobrems, filholder og blindsonevarsel er nå på plass. I tillegg har D-MAX flere airbager enn mange nye personbiler, og har som en av få pickuper oppnådd fem stjerner i kollisjonstesten Euro NCAP. Dermed er dette den sikreste pickupen i klassen.


-Helt avgjørende for vårt arbeid

–Det som gjør Isuzu veldig fordelaktig er først og fremst at trekkraften er helt fantastisk. Vi kan trekke større og tyngre fartøy, vi kan ha med oss store tilhengere med mindre båter. Uten disse bilene ville vårt forebyggende arbeid langs kysten og inn mot frivilligheten ikke vært mulig, sier Knudsen.

Knudsen forteller at bilene skal stasjoneres langs kysten fra Trøndelag til Sørlandet, og i Innlandet.

– Vi driver forebyggende aktiviteter rundt hele kysten. Ofte er det vanskelig å komme til for å sette ut og ta opp store båter. Da er vi avhengig av biler med god fremkommelighet og stor trekkraft, som en ombygd Isuzu, sier Knudsen.


Moderne og driftsikre biler

Redningsselskapet har et bevisst forhold til miljø og bærekraft. Derfor ble den nye og svært effektive dieselmotoren i Isuzu D-MAX også notert som positivt.

– Blant biler av denne typen er dette minst mulig utslipp. Til vårt bruk er fremdeles en effektiv dieselmotor det mest miljøvennlige, sier Knudsen.

Her spiller også de store avstandene i vårt langstrakte land inn.

D-MAX-pickupene fra Isuzu er avgjørende for de hundrevis av oppdrag vi gjør over hele landet, avslutter Erik Knudsen.