Bakken er bratt og bløt. Hengeren er tung, og Kristoffer må rygge opp. Men det er ikke noe problem. Han har fått seg en Isuzu D-MAX.

Da Kristoffer Søgnesand opplevde at oppdragene som prosjektleder i messebransjen forsvant under koronaepidemien, tok han et valg han ikke har angret et sekund på. Sammen med broren startet han firmaet Ullern Entreprenør.

De utfører oppussing og ombygging, og de setter opp små tilbygg på boliger i Asker og området rundt. 

– Å komme seg ut, og bruke kroppen. Det er utrolig deilig, etter å ha sittet stille på kontor i sju år, forteller gründeren.

Den nye arbeidshverdagen er variert. Nå skal de opp til et rekkehus de bygger om, og adkomsten er langt fra enkel. Det er ikke bare bratt og bløtt. Nederst i bakken er det en skarp sving. Å ta fart er derfor ikke mulig.

Det er da heller ikke nødvendig med en Isuzu D-MAX. Kristoffer kobler inn firehjulstrekken og setter på differensialsperren. Så gnager de store hjulene henger og bil opp kneika. Høy bakkeklaring gjør at bilen ikke tar nedi selv om bakken starter med en brå knekk.

Hengervekt så det holder

Kristoffer er ikke i tvil når han blir spurt om den viktigste grunnen til at han valgte Isuzu: 3,5 tonn hengervekt. 

– Vi trenger ofte å laste hengeren så mye, og det er ikke mange av konkurrentene som kan matche det. I tillegg tar selve bilen ett tonn nyttelast, sier Kristoffer.

Viktig er det også at bilen er komfortabel med gode seter og lavt støynivå i kupeen. Det er også avgjørende at den kan ta seg frem på morgenen selv om det har snødd kraftig om natten, og veiene ennå ikke er brøytet. Jobben kan ikke vente.

– Jeg bruker mye tid i bilen. Den tar meg den ganske lange veien til jobben og så blir det mange turer til byggevarebutikken. Våre prosjekter er sånn at vi ikke helt vet hva vi møter og hvilke materialer vi trenger. Vi får levert en del materialer direkte på byggeplassen, men det er avgjørende at vi har en bil som får med seg alt vi trenger i tillegg underveis, sier Kristoffer.

Han har tidligere kjørt varebiler. Det har vært mange tunge og ubehagelige løft inn i varerommet. Og hengervekten på en varebil er langt under det Kristoffer har behov for. 

– Jeg liker henger og kjører med det nesten hver dag. Det er lett å løfte materialer av og på. Store gipsplater kan legges flatt ned i den store firehjulshengeren som passer til denne bilen. Vi kjører bort tunge betongklumper vi har pigget opp, og noen ganger hjelper vi underentreprenører med tunge maskiner. Vi kan kjøre en liten hjullaster rett opp på hengeren.


Fleksibel bil

– Dessuten er pickupen veldig fleksibel. I tillegg til lasteplanet har jeg takstativ til lange materialer, og der baksetet skulle vært, har jeg et eget rom til verktøyet. Alt blir veldig ryddig. I varebilen opplevde vi stadig at tunge materialer ødela verktøy for oss.

Bilen er også kontor for Kristoffer. Han er daglig leder i tillegg til at han er med og jobber ute på prosjektene hver dag. Telefonsamtaler med kunder tar han i bilen. Og ofte må han frem med PC-en for å sjekke ting og gjøre kontorarbeid.

– Da er det viktig at jeg sitter godt og ikke rettrygget som i en varebil.


Vil se bra ut

Pris var også viktig for valget av bil. Han fant ingen konkurrenter som kunne tilby like mye bil for pengene. Han trives så godt med Isuzuen at han gir den terningkast seks. 

– Den forrige bilen var en 2000-modell av et annet merke, så overgangen er stor. Jeg har fått motorstopp i venstre felt i Oslofjordtunnelen. Det er ikke morsomt på en travel dag. Og det blir ikke bedre når kunden ringer og lurer på hvor jeg blir av. Jeg må ha en bil jeg kan stole på for å få jobben gjort. Den er et viktig verktøy for meg.

Men hvorfor en Isuzu D-MAX AT35. Altså en Arctic Truck med 35 tommers hjul?

– Jeg har alltid vært bilinteressert, og den ser jo tøff ut da, med de svære dekkene. Den tar seg bedre frem enn en vanlig D-MAX, og dere ser jo hvordan adkomsten kan være til våre prosjekter, sier Kristoffer.

– Og jeg vil jo at Ullern Entreprenør skal ta seg bra ut, legger han til.